Dudek Reaction

 

A Dudek Reaction az Action utódjának tekinthető, bár a 2 ernyő között alapvető különbség van, mert az új Reaction mintha nem akarna emlékeztetni az Action-ra. Sokkal jobb, már szinte tanulóernyős starttulajdonság, kisebb merülés fordulókban és jobb siklás jellemzi és a végsebesség is több, 60 km/h normál terhelés esetén. Az ernyő kifejezetten hátimotorra lett fejlesztve, ezért Reflex szárnyprofilt kapott, amelynél a szárny terhelése a kupola elején összpontosul, így sokkal jobban tűri a turbulenciát és úgynevezett autostabil is, tehát felengedett fékekkel a legstabilabb a kupola. Ennek ugyan ára van, nagyobb merülés vízszintes repüléskor és a fordulókban is egy hagyományos ernyőhöz képest, de ez nem számít mert a motor tolóereje ezt kompenzálja. Cserébe viszont bődületes sebességeket és stabilitást kapunk, és hát ez kell a hátimotoros dolgozónak!:)))

2006 ősze, Gyúró, gyenge NY-i szél. Solo 210 hátimotorral készülök felszállni a legkisebb 25 nm-es Reactionnal, aminek 90 kg a felső súlyhatára, mivel a lengyel válogatott is ezzel a mérettel versenyzik kíváncsi voltam mitől döglik a légy, meg olyat is mondtak nekem, hogy a Reactionból egy mérettel kisebb is elegendő az Actionhoz képest. Gyenge szélben belefutok jó erősen, a kupola fellő a fejem fölé, meg is kell fékeznem különben megetetem a légcsavarral. A Solo motorral futok vagy 30 m-t mire elemel egy belefékezésre, lassan engedem vissza a féket és közben érzem hogy kurvára gyűlik a sebesség, szokatlan módon gyorsul a hagyományos ernyőhöz képest. Még repülök vagy 50 m-t mire elkezdek jól emelkedni fullgázon. Kirepülök a szántóföld fölé, ahol a barázdák pontos mérési lehetőséget adnak iránytartás szempontjából. Visszahúzom a trimmet leglassabbra, így 42 km/h a tempó, kiengedve 47 km/h. Ez nagyon tetszett, kinyomva a gyorsítót 60 km/h a végsebesség, de a házi Solo motorom eldugult porlasztó szellőzéssel nem bírja ezt a tempót, liheg szegényke.:))

Ezután próbálgattam a forduló képességet. Átlagos fékerővel nagyon jól fordul a Reaction, éles fordulóból nem kell figyelni annyira a precíz kivezetésre, mert az ernyő nem esik hanyatt, hatalmas sebességgel emelkedik lendületből meredeken felfelé. Átlagos termikus és turbulens körülmények között a csukás esélye nulla a reflex szárnynak köszönhetően. Leszállásra készülve érdemes magasabban leállítani a motort, mert az ernyő rendesen meglódul. A kilebegtetés során szokatlanul jól le lehet lassítani, nem merül el idő előtt beledetonálva az anyaföldbe. Ezt követően egy Simonini motoros Parapowerrel is kipróbáltam a Reactiont, minden ugyanolyan jó volt, azzal a különbséggel, hogy a spirálos manővereket fölfelé is megtudtam csinálni a tolóerőnek köszönhetően.

- Nagy sebesség és stabilitás

- Jó starttulajdonság

 

 

- Balázs Róbert -